maandag 8 november 2010

Boost my Career Part II

Eric haalt uit naar misvattingen die er zijn over het vak marketing. Ook hij vindt dat marketing te vaak gezien wordt als ‘last level of the food chain’, ‘het evenementenclubje’ of de ‘dm machine’. Market-getting blijft de basis voor marketing. De term verwijst nog altijd naar het aanbod van goederen, afgestemd op de vraag van de markt. Of dit nu pakjes boter, kristallen glazen of grote servers zijn.

Ik voeg er aan toe dat ik vind dat marketing onderdeel is van een ieder zijn baan en niet alleen van een afdeling of team. De uitvoering van de marketing (vaak communicatie-) activiteiten weer wel, dat is zelfs een specialisme. Maar de strategische bepaling welke producten we op welke markt gaan positioneren is een gemeenschappelijk doel en dus moet ook iedereen hier zijn steentje aan bijdragen.
Ik vertel dat ondanks deze wijsheden er,toch nog vaak gekeken wordt naar het marketingteam en de perceptie ‘dat zou marketing toch moeten doen’ niet helemaal verdwenen is.
Eric geeft een eerste tip en adviseert om dit soort teamleden niet te zien als los doel, maar als middel om een bepaalde doelgroep beter te leren kennen. En als er opmerkingen volgen als ‘dat zou marketing toch moeten weten’ ik dit kan herpakken door het team te laten weten dat ik hen wel nodig hebt om marketing te kunnen ‘doen’.

Mmm... het gesprek wordt meer een hoe-ga-je-met-collega’s-om les, dit heeft weinig met het vakgebied te maken, gaat er in me om. Eric leert me echter dat marketing juist over mensen gaat. ‘Je moet mensen goed kunnen interpreteren en kunnen 'lezen'. De theoretische kennis heb je uiteraard nodig, maar het allerbelangrijkste is inzicht in mensen hebben. Waarom zeggen mensen wat ze zeggen? Waarom zijn ze keihard als het gaat om kritiek geven? Waarom roepen mensen dit soort loze kreten?’
Mmm... denk ik weer ... dit hebben we niet geleerd tijdens de wekelijkse NIMA B les.

Mensen betrekken is de belangrijkste les uit deze eerste ontmoeting met mijn mentor. Interesse tonen in collega's die de markt kennen, doorvragen als het niet helemaal duidelijk is. Juist hierdoor zal die senioriteit vanzelf komen.
Ik krijg als huiswerk mee dat ik meer moet gaan vragen. Zodra de eerste keer iemand zegt 'dat zou marketing ...' dan ben ik er klaar voor. Ik vraag ze het hemd van het lijf!

1 opmerking:

  1. Beste Arlette, leuk om over iemand anders ervaringen met NIMA Career Booster te lezen. En opmerkelijk om gelijkaardige vraagstukken en bemerkingen tegen te komen bij jou. Ikzelf volg ook sinds begin dit jaar de NIMA Career Booster en kom je dus waarschijnlijk begin december tegen tijdens de workshop. Het onderwerp van de workshop sluit perfect aan bij de vaststelling dat marketing te weinig op visie en teveel op communicatie gericht is. Ik worstel hier zelf ook mee. Enerzijds ben ik nog te jong en onervaren om over de missie mee te denken, anderzijds vind ik dat er te weinig visie in het gebruik van communicatietechnologie schuilt en word ik net geprikkeld door 'visie' en 'strategie' denken. Het is boeiend om de trends en ontwikkelingen in de markt, in internet en social media en tal van andere te volgen en erin te verdiepen. Maar, de vraag is: hoe kan ik van meerwaarde zijn een succesvolle visie en strategie van een bedrijf.

    Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen in een groot bedrijf als IBM. Zelf liggen mijn ervaringen in een klein bedrijf. Daar heb je te maken met beperkte budgetten, manskracht en marketing potentieel, maar daar heb je weer meer ruimte en invloed op de grote lijnen. Wat is beter? Ik denk niet de omvang van een bedrijf, maar wel de visie en strategie en hoe de structuur deze ondersteunt. Ik word gecharmeerd door nieuwe bedrijven zoals Facebook, Zappos en meer. Ik vind het jammer dat bij veel bedrijven de passie, visie en meerwaarde-focus zo ver te zoeken is. Of heb ik nog niet ver genoeg gekeken? En creativiteit, is dat in het hele bedrijf te vinden of wordt dat in een kantoortje geduwd?

    Ik zou zeggen, nog veel succes en misschien tot op 6 december!

    Ilse Michiels, moiilse@hotmail.com, #IlseMichiels

    BeantwoordenVerwijderen