donderdag 28 juli 2011

Zwangerschapsmarketing


Vorige week was de herhaling van een aflevering van de Rekenkamer, een programma van de KRO. De uitzending ging over de kosten van een kind krijgen. Dus wat mensen uitgeven vanaf het moment dat ze weten dat ze in verwachting zijn, tot en met de geboorte. Een geweldige uitzending en zó herkenbaar! De totale kosten werden geschat op 5000 euro, en dat is inclusief kinderuitzet, kleding, boeken, cursussen, echo's, etc etc.

De zwangerschapseconomie is een markt waarin marketingmachines keihard aan het werk zijn. Dat is me ondertussen erg duidelijk geworden. Vanaf de eerste keer dat ik de overweldigende Prénatal inliep (en er bijna huilend uitliep vanwege de prijskaartjes) was me dat al duidelijk.

Er zijn gelukkig wat regels opgesteld over bijvoorbeeld promotie van de eerste zuigelingenvoeding (dat mag namelijk niet). Dus de marketeers zullen niet zeggen welk merk je in de eerste maand moet kopen om een zo goed en gezond mogelijk kind te krijgen. Maar zodra het station 'borstvoeding' en 'wieg' voorbij zijn, gaan alle remmen los! Nutricia gilt om aandacht in honderden advertenties, er zijn speciale matrasbeschermers die ervoor zorgen dat je baby door blijft ademen ook al draait 'ie (hoe?!) op z'n buik en vergeet de speciale flesjes tegen darmkrampjes en zeepsop zodat het kindje sneller in slaap valt niet!

Tijdens je zwangerschap worden dit soort berichten je oren om geschoten. Want, bijna dagelijks ontvang je emailnieuwsbrieven waar je bijna automatisch voor bent aangemeld. Pampers vertelt mij elke zwangerschapsweek wat ik kan verwachten, waar ik op moet letten qua voeding en wat me te wachten staat. Daarnaast vragen ze ook om de paar weken naar mijn mening en naar mijn koopgedrag. Frisia heeft een app waarin je zelfs babynamen kan opzoeken en uitzetlijstjes kan samenstellen.

Al die investeringen, wat zou dat nu opleveren? De Rekenkamer vertelde dat de Blije Doos van Prénatal 4 miljoen euro op jaarbasis kost (25,- euro per stuk x 160.000 stuks per jaar). En dat door de Blije Doos bijvoorbeeld het speentje Papa is the Best het bestverkochte speentje is! Hahaha, een sympathieke vorm van marketing bedrijven noemen ze dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten