vrijdag 1 juli 2011

I like/tweet/retweet/share you!


Nu we beland zijn in de laatste paar dagen van de 'buzz ronde', ben ik steeds meer benieuwd hoeveel stemmen ik heb vergaard voor mijn nominatie van Marketing Talent van het Jaar. De bedoeling in deze ronde was om zoveel mogelijk stemmen te vergaren door middel van een facebook-like, een tweet this van mijn eigen pagina, of als iemand mijn persoonlijke hashtag #mtoty_arlette gebruikt op andere websites.

Op 4 juli, 12u ’s avonds, gaat de stemronde dicht en gaan de drie personen die bovenaan staan door. Ik moet dus in die top drie blijven om kans te maken op die titel.

Afgelopen maandag werd de tussenstand bekend gemaakt op Molblog.nl. Het bleek dat de vier die bovenaan de lijst staan helemaal niet zoveel stemmen van elkaar verschilden. Dit verklaarde ook de steeds wisselende top 3.

Afgelopen week ben ik druk bezig geweest om nog meer stemmen te vergaren om maar in die top drie te blijven. De ene dag lukte dat, de andere dag niet.
Sinds gisteren, na het uitspelen van mijn troef, sta ik weer in de top drie!

Nu, een paar dagen voor het einde, ben ik erg benieuwd hoe de stemmen geteld worden, want ieder Facebook/Twitter account kan maar 1x stemmen, 100 retweets van dezelfde persoon tellen dus niet.

Er zijn diverse tools te vinden op internet, maar geen van alle geeft één score aan. Ik zet ze op 'n rijtje om mijn kansen in te schatten.

Als je de website opent in Internet Explorer geeft 'ie het aantal keer door dat iemand op de 'like' knop heeft gedrukt. In mijn geval 312 personen (op 1 juli, om 09:05 uur), ten opzichte van mijn 'concurrenten' sta ik bovenaan. Op facebook.com/insights kun je zien hoeveel bezoekers jouw facebook fanpagina heeft. Helaas heb ik dit niet, dus kan ik hier niets mee. De Twitter zoekfunctie geeft een mega lange lijst van alle keren dat de hashtag #mtoty_arlette is gebruikt. Helaas kan ik hier niet de unieke tweets uithalen. Hashtag.org geeft de laatste tweets aan (net als Twitter). Trendistic.com maakt een grafiek, maar helaas niet voor #mtoty_arlette. Wel voor #MTOTY. Bizar? Google Alerts geeft aan ongeveer 1.230 resultaten. Google zelf geeft aan ongeveer 1.250 resultaten. Linkedin - geeft aan dat 72 keer mijn hashtag is gebruikt. Wetende dat Hyves niet zo populair meer is blijkt ook wel uit de score. Hier is de hashtag maar 7 keer gebruikt. Mijn blog op Molblog.nl is 26.732 keer (!) bekeken, 22 keer geTweet en 7 keer geShared. Mijn meest populaire blog op dejongemarketeer.blogspot.com is totaal 63 keer bezocht.

Ik kan geen andere platformen bedenken die de organisatie zou kunnen controleren en weet dat ze ook op originaliteit gaan beoordelen. Dus hoe je de stemmen hebt gekregen. Dus ga ik op zoek naar tools die mij kunnen helpen om beter inzicht te krijgen in de kwalitatieve data. Don't we all want that?
Floor Drees presenteerde in maart op het Personal Branding event wat mijn bestuur had georganiseerd. Zij helpt me met haar website Wat vind ik van jou? door de verschillende tools. Eén valt me op. about.me blijkt een website die kijkt hoeveel invloed je hebt op andere social media gebruikers. Dit komt het dichtsbij mij onderzoeksvraag. Als ik al mijn social media accounts heb gekoppeld aan dit platform zegt de website opgewekt = @arletretteketet is a Networker - You know how to connect to the right people and share what's important to your audience. You generously share your network to help your followers. You have a high level of engagement and an influential audience. Klinkt goed! Het platform geeft zelfs scores aan.

Klout Score - 43
True Reach - 70
Amplification - 22
Network - 51

Maar wat het allemaal betekent...?

De tools helpen me dus ook niet echt. Ik maak daarom maar een overzicht van alle activiteiten die ik tot nu toe heb gedaan om stemmen te vergaren.

- Blogs op dejongemarketeer.blogspot.com
- Blog op Molblog.nl
- Twitter berichten
- Facebook berichten
- E-mails
- ...
- ...

De rest publiceer ik pas na zondagnacht 12 uur... ;) Je weet nooit welke tool achter mijn promotiestrategie komt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten