donderdag 28 juli 2011

Zwangerschapsmarketing


Vorige week was de herhaling van een aflevering van de Rekenkamer, een programma van de KRO. De uitzending ging over de kosten van een kind krijgen. Dus wat mensen uitgeven vanaf het moment dat ze weten dat ze in verwachting zijn, tot en met de geboorte. Een geweldige uitzending en zó herkenbaar! De totale kosten werden geschat op 5000 euro, en dat is inclusief kinderuitzet, kleding, boeken, cursussen, echo's, etc etc.

De zwangerschapseconomie is een markt waarin marketingmachines keihard aan het werk zijn. Dat is me ondertussen erg duidelijk geworden. Vanaf de eerste keer dat ik de overweldigende Prénatal inliep (en er bijna huilend uitliep vanwege de prijskaartjes) was me dat al duidelijk.

Er zijn gelukkig wat regels opgesteld over bijvoorbeeld promotie van de eerste zuigelingenvoeding (dat mag namelijk niet). Dus de marketeers zullen niet zeggen welk merk je in de eerste maand moet kopen om een zo goed en gezond mogelijk kind te krijgen. Maar zodra het station 'borstvoeding' en 'wieg' voorbij zijn, gaan alle remmen los! Nutricia gilt om aandacht in honderden advertenties, er zijn speciale matrasbeschermers die ervoor zorgen dat je baby door blijft ademen ook al draait 'ie (hoe?!) op z'n buik en vergeet de speciale flesjes tegen darmkrampjes en zeepsop zodat het kindje sneller in slaap valt niet!

Tijdens je zwangerschap worden dit soort berichten je oren om geschoten. Want, bijna dagelijks ontvang je emailnieuwsbrieven waar je bijna automatisch voor bent aangemeld. Pampers vertelt mij elke zwangerschapsweek wat ik kan verwachten, waar ik op moet letten qua voeding en wat me te wachten staat. Daarnaast vragen ze ook om de paar weken naar mijn mening en naar mijn koopgedrag. Frisia heeft een app waarin je zelfs babynamen kan opzoeken en uitzetlijstjes kan samenstellen.

Al die investeringen, wat zou dat nu opleveren? De Rekenkamer vertelde dat de Blije Doos van Prénatal 4 miljoen euro op jaarbasis kost (25,- euro per stuk x 160.000 stuks per jaar). En dat door de Blije Doos bijvoorbeeld het speentje Papa is the Best het bestverkochte speentje is! Hahaha, een sympathieke vorm van marketing bedrijven noemen ze dat.

And the winner is


En toen was de strijd alweer gestreden en is het gewone leven met zwangerschapsverlof in volle gang. Michael Blankert heeft uiteindelijk de titel Marketingtalent van het Jaar gewonnen. En terecht! Van de drie finalekandidaten had hij gewoon het leukste en beste verhaal.
Uiteraard baalde ik wel tijdens de finale. Daar had ik ook kunnen staan! Het scheelde uiteindelijk toch nog zo'n 100 stemmen.
Waar ik wel super trots op was, is dat de top 4 voor 85% van de stemmen heeft gezorgd. And that includes me... dus was al mijn harde werk niet voor niets geweest.

De dag van de finale werd ik trouwens geïnterviewd voor MarketingRSLT, de kwartaalbijlage van Tijdschrift voor Marketing voor de rubriek 'mijn beste campagne'. Interview mét photo shoot. Een erg leuke bezigheid tijdens m'n zwangerschapsverlof en zeer egostrelend... ;)

maandag 4 juli 2011

The count(down) has begun...


Het is nu toch bijna tijd... nog 1,5 uur en dan is de 'buzz ronde' voorbij. Deze #mumtobe gaat slapen, en morgenochtend zien of ik in de top drie ben geëindigd...

Afgelopen vrijdag had ik 753 stemmen... Wat een ongelofelijk aantal! Bij deze wil ik IEDEREEN bedanken voor het stemmen de afgelopen twee weken! Helaas kan ik (nog) niet achterhalen wie er allemaal hebben gestemd en kan ik ook niet iedereen persoonlijk bedanken. Maar, diegene die ik ken en die heel veel hebben gedaan zijn: @munnikie, @lindadeborst, @dewatersport, @chantaldelie, @silvieindevs, @byesther, @eeilander en @jpdebeer. Jullie wil ik in het bijzonder bedanken! Je kan veel doen via internet om stemmen te verkrijgen, maar daar red je het alleen niet mee. Je hebt JUIST familie, vrienden en collega's nodig die extra activiteiten ondernemen! Dus: MEGA BEDANKT!!

Om de balans op te maken, kijk ik terug naar twee enerverende weken met een hoop social media buzz... Ik hou van lijstjes maken, dus hierbij:


Het aantal keer dat #mtoty_arlette is gebruikt volgens:
- Google Alerts: 1.600
- Google Search: 1.650
- Linkedin: 123
- Hyves: 8

Een laatste grappige website die ik heb gevonden is hashtagify.me. Volgens deze site is de hashtag #mtoty_arlette 1,767,086 keer in 72,428,016 tweets voorgekomen. Yeah right!

Waar ik zeker trots op ben zijn mijn blogs die flink bezocht en gelezen zijn:
- Mijn blog op Molblog.nl is 27.223 keer (!) bekeken, 22 keer geTweet en 7 keer geShared.
- Mijn tweede blog op Molblog.nl is 12.950 keer bekeken
- Mijn website dejongemarketeer.blogspot.com is in totaal 266 keer bezocht de afgelopen maand

Conclusie: bloggen vond ik al te gek, daar ga ik zeker door!

vrijdag 1 juli 2011

I like/tweet/retweet/share you!


Nu we beland zijn in de laatste paar dagen van de 'buzz ronde', ben ik steeds meer benieuwd hoeveel stemmen ik heb vergaard voor mijn nominatie van Marketing Talent van het Jaar. De bedoeling in deze ronde was om zoveel mogelijk stemmen te vergaren door middel van een facebook-like, een tweet this van mijn eigen pagina, of als iemand mijn persoonlijke hashtag #mtoty_arlette gebruikt op andere websites.

Op 4 juli, 12u ’s avonds, gaat de stemronde dicht en gaan de drie personen die bovenaan staan door. Ik moet dus in die top drie blijven om kans te maken op die titel.

Afgelopen maandag werd de tussenstand bekend gemaakt op Molblog.nl. Het bleek dat de vier die bovenaan de lijst staan helemaal niet zoveel stemmen van elkaar verschilden. Dit verklaarde ook de steeds wisselende top 3.

Afgelopen week ben ik druk bezig geweest om nog meer stemmen te vergaren om maar in die top drie te blijven. De ene dag lukte dat, de andere dag niet.
Sinds gisteren, na het uitspelen van mijn troef, sta ik weer in de top drie!

Nu, een paar dagen voor het einde, ben ik erg benieuwd hoe de stemmen geteld worden, want ieder Facebook/Twitter account kan maar 1x stemmen, 100 retweets van dezelfde persoon tellen dus niet.

Er zijn diverse tools te vinden op internet, maar geen van alle geeft één score aan. Ik zet ze op 'n rijtje om mijn kansen in te schatten.

Als je de website opent in Internet Explorer geeft 'ie het aantal keer door dat iemand op de 'like' knop heeft gedrukt. In mijn geval 312 personen (op 1 juli, om 09:05 uur), ten opzichte van mijn 'concurrenten' sta ik bovenaan. Op facebook.com/insights kun je zien hoeveel bezoekers jouw facebook fanpagina heeft. Helaas heb ik dit niet, dus kan ik hier niets mee. De Twitter zoekfunctie geeft een mega lange lijst van alle keren dat de hashtag #mtoty_arlette is gebruikt. Helaas kan ik hier niet de unieke tweets uithalen. Hashtag.org geeft de laatste tweets aan (net als Twitter). Trendistic.com maakt een grafiek, maar helaas niet voor #mtoty_arlette. Wel voor #MTOTY. Bizar? Google Alerts geeft aan ongeveer 1.230 resultaten. Google zelf geeft aan ongeveer 1.250 resultaten. Linkedin - geeft aan dat 72 keer mijn hashtag is gebruikt. Wetende dat Hyves niet zo populair meer is blijkt ook wel uit de score. Hier is de hashtag maar 7 keer gebruikt. Mijn blog op Molblog.nl is 26.732 keer (!) bekeken, 22 keer geTweet en 7 keer geShared. Mijn meest populaire blog op dejongemarketeer.blogspot.com is totaal 63 keer bezocht.

Ik kan geen andere platformen bedenken die de organisatie zou kunnen controleren en weet dat ze ook op originaliteit gaan beoordelen. Dus hoe je de stemmen hebt gekregen. Dus ga ik op zoek naar tools die mij kunnen helpen om beter inzicht te krijgen in de kwalitatieve data. Don't we all want that?
Floor Drees presenteerde in maart op het Personal Branding event wat mijn bestuur had georganiseerd. Zij helpt me met haar website Wat vind ik van jou? door de verschillende tools. Eén valt me op. about.me blijkt een website die kijkt hoeveel invloed je hebt op andere social media gebruikers. Dit komt het dichtsbij mij onderzoeksvraag. Als ik al mijn social media accounts heb gekoppeld aan dit platform zegt de website opgewekt = @arletretteketet is a Networker - You know how to connect to the right people and share what's important to your audience. You generously share your network to help your followers. You have a high level of engagement and an influential audience. Klinkt goed! Het platform geeft zelfs scores aan.

Klout Score - 43
True Reach - 70
Amplification - 22
Network - 51

Maar wat het allemaal betekent...?

De tools helpen me dus ook niet echt. Ik maak daarom maar een overzicht van alle activiteiten die ik tot nu toe heb gedaan om stemmen te vergaren.

- Blogs op dejongemarketeer.blogspot.com
- Blog op Molblog.nl
- Twitter berichten
- Facebook berichten
- E-mails
- ...
- ...

De rest publiceer ik pas na zondagnacht 12 uur... ;) Je weet nooit welke tool achter mijn promotiestrategie komt!

maandag 27 juni 2011

Heel eerlijk...


OK, heel eerlijk gezegd ben ik niet blij. Ik ben op zaterdag van de derde plek 'gestoten' en stond het hele weekend op de vierde plek. Not my place to be zeg maar...
Vandaag was er een lichtje aan de horizon en stond ik een paar uur weer in de top drie. Maar helaas, de concurrentie is sterk - sinds vanavond ben ik weer een plaatsje naar beneden geschoven (en is zelfs de samenstelling van de top drie veranderd).

Dus, zit ik op maandagavond, zo'n 40 graden op onze zolder, achter m'n PC. Ik kan het echt niet hebben!

Volgende week lach ik hierom - hopelijk niet met kiespijn. Aan zo'n wedstrijd meedoen is erg goed voor je bloeddruk, ook al moet ik daar nu een beetje op letten. Het geeft me tenminste wel het bewijs dat ik vre-se-lijk ambitieus ben en niet tegen (mogelijk) verliezen kan. Hopelijk zijn dit goede eigenschappen om als goede marketeer gezien te worden...?!

Maar voor nu, heel eerlijk gezegd, denk ik niet aan volgende week, maar hoop ik dat ik kan slapen vannacht.

dinsdag 21 juni 2011

Arlette for president

Congratulations, you are currently in the running towards becoming Netherlands next Marketing Talent of the Year - wat klinkt dat gaaf! Had ik altijd al een keer willen zeggen.

Dag twee van de 'buzz ronde' is begonnen. En gezien mijn zwangerschapsverlof houdt niets me meer tegen. Ik maak m'n promotieplan af en ga aan de slag. Een blog op molblog.nl staat op m'n lijstje, maar dan natuurlijk eerst een blog op m'n eigen site.
Mails naar familie, vrienden - die staan al klaar. Evt Google Adds inzetten? Wel leuk om een keer uit te proberen. Een persbericht voor de lokale pers heb ik al geschreven in m'n hoofd.

Uiteraard denk ik terug aan vorig jaar. Ook toen was m'n energielevel niet te stuiten. Als team van 8 zouden we in juni meedoen met Alpe d'HuZes. We zouden in plaats van de vereiste 30.000 euro wel 40.000 euro bij elkaar halen voor de stichting Alpe d'HuZes. Naast het trainen voor de berg (iedereen beloofde minstens 2x naar boven te fietsen en sommigen zelfs 5 a 6 keer!) was promotie maken net zo belangrijk.

In de blog van mede-marketeer Lysette heeft ze het vanmorgen over samenwerken. Ook tijdens Alpe d'HuZes hebben we moeten samenwerken. We hebben werkelijk waar alles uit de kast getrokken. Persberichten, blogs, meedoen aan LINGO, presentaties in de bedrijfskantines, flyers, t-shirts, sponsors werven, een spinning marathon en een heus eigen benefietconcert. Alles mocht en alles kon. Zelfs op zondagochtend op de rommeltjesmarkt staan - het kon ons echt niet deren.

Op 3 juni 2010 sluiten we een jaar Alpe d'HuZes af met de hele dag afzien op de fiets (als team zijn we 29x naar boven gefietst), maar ook met het streefbedrag: 40.000 euro!
Vol trots kijk ik hier op terug.

Dit jaar heb ik twee uitdagingen: moeder worden en de titel om Marketingtalent van het Jaar winnen...

maandag 20 juni 2011

Marketingtalent


In oktober werd ik gefilmd voor mijn nominatie als Marketingtalent van het Jaar.
In december kwam de website op internet.
In februari dronken we een borrel met de organisatie en wat mede deelnemers.
Vorige week kregen we de briefing over de eindronde en de website.

Vandaag, 20 juni is de website live gegaan en kan de wedstrijd écht beginnen! Wie is het meest creatief en wie krijgt daardoor de meeste 'likes' en 'tweets'. Ja, social media moet worden ingezet, hoewel de organisatie ook graag ziet dat we andere media gebruiken.

Dus, daar zit ik dan, maandag 20 juni, na te denken over mijn promotiestrategie voor de komende twee weken.
Ga ik een persbericht schrijven?
Sowieso een blog op deze website, Twitteren en Facebook-en... En hoe houd ik de spanningsboog de komende twee weken strak? Gaan mensen me niet irritant vinden?

Met mijn ervaring van vorig jaar (als team 40.000 euro opgehaald voor de Stichting Alpe d'HuZes, waarvan er 11.000 euro door mij werd opgehaald) gaat hier zeker bij helpen. Hopelijk het feit dat ik de enige business-to-business marketeer ben ook. Ik neem het op tegen marketeers die grote bekende namen op hun visitekaartje hebben staan...

Will keep you posted!
Voor nu: graag #mtoty_arlette achter elke tweet!!