vrijdag 1 juli 2011

I like/tweet/retweet/share you!


Nu we beland zijn in de laatste paar dagen van de 'buzz ronde', ben ik steeds meer benieuwd hoeveel stemmen ik heb vergaard voor mijn nominatie van Marketing Talent van het Jaar. De bedoeling in deze ronde was om zoveel mogelijk stemmen te vergaren door middel van een facebook-like, een tweet this van mijn eigen pagina, of als iemand mijn persoonlijke hashtag #mtoty_arlette gebruikt op andere websites.

Op 4 juli, 12u ’s avonds, gaat de stemronde dicht en gaan de drie personen die bovenaan staan door. Ik moet dus in die top drie blijven om kans te maken op die titel.

Afgelopen maandag werd de tussenstand bekend gemaakt op Molblog.nl. Het bleek dat de vier die bovenaan de lijst staan helemaal niet zoveel stemmen van elkaar verschilden. Dit verklaarde ook de steeds wisselende top 3.

Afgelopen week ben ik druk bezig geweest om nog meer stemmen te vergaren om maar in die top drie te blijven. De ene dag lukte dat, de andere dag niet.
Sinds gisteren, na het uitspelen van mijn troef, sta ik weer in de top drie!

Nu, een paar dagen voor het einde, ben ik erg benieuwd hoe de stemmen geteld worden, want ieder Facebook/Twitter account kan maar 1x stemmen, 100 retweets van dezelfde persoon tellen dus niet.

Er zijn diverse tools te vinden op internet, maar geen van alle geeft één score aan. Ik zet ze op 'n rijtje om mijn kansen in te schatten.

Als je de website opent in Internet Explorer geeft 'ie het aantal keer door dat iemand op de 'like' knop heeft gedrukt. In mijn geval 312 personen (op 1 juli, om 09:05 uur), ten opzichte van mijn 'concurrenten' sta ik bovenaan. Op facebook.com/insights kun je zien hoeveel bezoekers jouw facebook fanpagina heeft. Helaas heb ik dit niet, dus kan ik hier niets mee. De Twitter zoekfunctie geeft een mega lange lijst van alle keren dat de hashtag #mtoty_arlette is gebruikt. Helaas kan ik hier niet de unieke tweets uithalen. Hashtag.org geeft de laatste tweets aan (net als Twitter). Trendistic.com maakt een grafiek, maar helaas niet voor #mtoty_arlette. Wel voor #MTOTY. Bizar? Google Alerts geeft aan ongeveer 1.230 resultaten. Google zelf geeft aan ongeveer 1.250 resultaten. Linkedin - geeft aan dat 72 keer mijn hashtag is gebruikt. Wetende dat Hyves niet zo populair meer is blijkt ook wel uit de score. Hier is de hashtag maar 7 keer gebruikt. Mijn blog op Molblog.nl is 26.732 keer (!) bekeken, 22 keer geTweet en 7 keer geShared. Mijn meest populaire blog op dejongemarketeer.blogspot.com is totaal 63 keer bezocht.

Ik kan geen andere platformen bedenken die de organisatie zou kunnen controleren en weet dat ze ook op originaliteit gaan beoordelen. Dus hoe je de stemmen hebt gekregen. Dus ga ik op zoek naar tools die mij kunnen helpen om beter inzicht te krijgen in de kwalitatieve data. Don't we all want that?
Floor Drees presenteerde in maart op het Personal Branding event wat mijn bestuur had georganiseerd. Zij helpt me met haar website Wat vind ik van jou? door de verschillende tools. Eén valt me op. about.me blijkt een website die kijkt hoeveel invloed je hebt op andere social media gebruikers. Dit komt het dichtsbij mij onderzoeksvraag. Als ik al mijn social media accounts heb gekoppeld aan dit platform zegt de website opgewekt = @arletretteketet is a Networker - You know how to connect to the right people and share what's important to your audience. You generously share your network to help your followers. You have a high level of engagement and an influential audience. Klinkt goed! Het platform geeft zelfs scores aan.

Klout Score - 43
True Reach - 70
Amplification - 22
Network - 51

Maar wat het allemaal betekent...?

De tools helpen me dus ook niet echt. Ik maak daarom maar een overzicht van alle activiteiten die ik tot nu toe heb gedaan om stemmen te vergaren.

- Blogs op dejongemarketeer.blogspot.com
- Blog op Molblog.nl
- Twitter berichten
- Facebook berichten
- E-mails
- ...
- ...

De rest publiceer ik pas na zondagnacht 12 uur... ;) Je weet nooit welke tool achter mijn promotiestrategie komt!

maandag 27 juni 2011

Heel eerlijk...


OK, heel eerlijk gezegd ben ik niet blij. Ik ben op zaterdag van de derde plek 'gestoten' en stond het hele weekend op de vierde plek. Not my place to be zeg maar...
Vandaag was er een lichtje aan de horizon en stond ik een paar uur weer in de top drie. Maar helaas, de concurrentie is sterk - sinds vanavond ben ik weer een plaatsje naar beneden geschoven (en is zelfs de samenstelling van de top drie veranderd).

Dus, zit ik op maandagavond, zo'n 40 graden op onze zolder, achter m'n PC. Ik kan het echt niet hebben!

Volgende week lach ik hierom - hopelijk niet met kiespijn. Aan zo'n wedstrijd meedoen is erg goed voor je bloeddruk, ook al moet ik daar nu een beetje op letten. Het geeft me tenminste wel het bewijs dat ik vre-se-lijk ambitieus ben en niet tegen (mogelijk) verliezen kan. Hopelijk zijn dit goede eigenschappen om als goede marketeer gezien te worden...?!

Maar voor nu, heel eerlijk gezegd, denk ik niet aan volgende week, maar hoop ik dat ik kan slapen vannacht.

dinsdag 21 juni 2011

Arlette for president

Congratulations, you are currently in the running towards becoming Netherlands next Marketing Talent of the Year - wat klinkt dat gaaf! Had ik altijd al een keer willen zeggen.

Dag twee van de 'buzz ronde' is begonnen. En gezien mijn zwangerschapsverlof houdt niets me meer tegen. Ik maak m'n promotieplan af en ga aan de slag. Een blog op molblog.nl staat op m'n lijstje, maar dan natuurlijk eerst een blog op m'n eigen site.
Mails naar familie, vrienden - die staan al klaar. Evt Google Adds inzetten? Wel leuk om een keer uit te proberen. Een persbericht voor de lokale pers heb ik al geschreven in m'n hoofd.

Uiteraard denk ik terug aan vorig jaar. Ook toen was m'n energielevel niet te stuiten. Als team van 8 zouden we in juni meedoen met Alpe d'HuZes. We zouden in plaats van de vereiste 30.000 euro wel 40.000 euro bij elkaar halen voor de stichting Alpe d'HuZes. Naast het trainen voor de berg (iedereen beloofde minstens 2x naar boven te fietsen en sommigen zelfs 5 a 6 keer!) was promotie maken net zo belangrijk.

In de blog van mede-marketeer Lysette heeft ze het vanmorgen over samenwerken. Ook tijdens Alpe d'HuZes hebben we moeten samenwerken. We hebben werkelijk waar alles uit de kast getrokken. Persberichten, blogs, meedoen aan LINGO, presentaties in de bedrijfskantines, flyers, t-shirts, sponsors werven, een spinning marathon en een heus eigen benefietconcert. Alles mocht en alles kon. Zelfs op zondagochtend op de rommeltjesmarkt staan - het kon ons echt niet deren.

Op 3 juni 2010 sluiten we een jaar Alpe d'HuZes af met de hele dag afzien op de fiets (als team zijn we 29x naar boven gefietst), maar ook met het streefbedrag: 40.000 euro!
Vol trots kijk ik hier op terug.

Dit jaar heb ik twee uitdagingen: moeder worden en de titel om Marketingtalent van het Jaar winnen...

maandag 20 juni 2011

Marketingtalent


In oktober werd ik gefilmd voor mijn nominatie als Marketingtalent van het Jaar.
In december kwam de website op internet.
In februari dronken we een borrel met de organisatie en wat mede deelnemers.
Vorige week kregen we de briefing over de eindronde en de website.

Vandaag, 20 juni is de website live gegaan en kan de wedstrijd écht beginnen! Wie is het meest creatief en wie krijgt daardoor de meeste 'likes' en 'tweets'. Ja, social media moet worden ingezet, hoewel de organisatie ook graag ziet dat we andere media gebruiken.

Dus, daar zit ik dan, maandag 20 juni, na te denken over mijn promotiestrategie voor de komende twee weken.
Ga ik een persbericht schrijven?
Sowieso een blog op deze website, Twitteren en Facebook-en... En hoe houd ik de spanningsboog de komende twee weken strak? Gaan mensen me niet irritant vinden?

Met mijn ervaring van vorig jaar (als team 40.000 euro opgehaald voor de Stichting Alpe d'HuZes, waarvan er 11.000 euro door mij werd opgehaald) gaat hier zeker bij helpen. Hopelijk het feit dat ik de enige business-to-business marketeer ben ook. Ik neem het op tegen marketeers die grote bekende namen op hun visitekaartje hebben staan...

Will keep you posted!
Voor nu: graag #mtoty_arlette achter elke tweet!!

dinsdag 15 februari 2011

Nee leren zeggen

We zitten weer in Leerdam - mijn mentor Eric en ik. Omdat ik op vakantie was tijdens de NIMA Career Booster workshop in december, doen we het samen dunnetjes over. Eric vertelt hoe succesvol de workshop was. Ruud Frambach, bekend van het boek 'Marketing aan de Top' presenteerde en Eric biedt aan om het boek samen te evalueren zodra ik 'm heb gelezen. Huiswerk dus!

Hij vraagt hoe het gaat en hoe het met zijn tips is gegaan.
Ik kan gelukkig positief antwoorden - het huiswerk van de vorige keer (collega's vragen stellen om ze meer te betrekken bij projecten en de opmerking 'dat zou marketing toch...' daardoor vermijden) heeft goed uitgepakt. Ik merkte dat door doorvragen je 1. meer interesse toont bij collega's en 2. gewoon veel meer te weten komt. Vooral over de achterliggende gedachtes, wensen, doelgroepen en zelfs politieke redenen. Het klinkt zo simpel, maar dat is het vaak niet.

Een tweede punt waar ik tegen aan loop, vertel ik Eric, is het moeilijk 'nee' kunnen zeggen. (Wie herkent dit niet?!) Ik heb er overigens niet ineens last van, nee, al zo'n tien jaar, sinds ik naar 't HBO ging en gedwongen werd met andere mensen samen te werken. En ik weet ook al tien jaar dat deze 'slechte' eigenschap me niet helpt en ik er aan moet werken.
"Heel herkenbaar" zegt Eric en probeert me uit te leggen waarom 'nee' zeggen zo verdomd moeilijk is. "Nee leren zeggen heeft alles te maken met het managen van verwachtingen. Het woord 'nee' brengt namelijk emoties met zich mee, mensen vinden het woord niet leuk om te horen. Ga maar na: dezelfde collega's zijn vaak enthousiast over hun eigen plan/project/idee en jij zal dat met zo'n klein woordje teniet doen. Goed 'nee' zeggen doe je alleen met feiten, besluit hij."

Een week na het gesprek ontstaat er een situatie waar ik mijn nieuwe inzicht meteen in de praktijk kan brengen. Een collega heeft een wild idee en vindt dat zijn idee heel belangrijk is voor het product dat hij verkoopt. Of ik budget wil reserveren en wil zorgen dat het idee tot stand komt. Om meerdere redenen is het antwoord 'nee', maar ik zeg het niet meteen, omdat ik weet dat ik hem dan direct op zijn emoties aanspreek en dat wil ik niet. Ik vraag hem eerst waar deze wens vandaan komt, of hij onderzoek heeft gedaan naar de behoefte en vooral of dit idee aansluit bij de prioriteiten van zijn manager. "Nee.." is het antwoord en mijn collega weet niet zo goed wat hij moet antwoorden. Samen komen we niet verder, omdat hij niet gewend is dat zijn geweldige plan niet meteen wordt omarmd. We sluiten het gesprek af met de opdracht dat hij eerst verder onderzoek pleegt, alvorens marketing dit wilde idee gaat omarmen. Ik ben trots op mezelf - een maand geleden zou dit gesprek een ander wending hebben gekregen.

maandag 8 november 2010

Boost my Career Part II

Eric haalt uit naar misvattingen die er zijn over het vak marketing. Ook hij vindt dat marketing te vaak gezien wordt als ‘last level of the food chain’, ‘het evenementenclubje’ of de ‘dm machine’. Market-getting blijft de basis voor marketing. De term verwijst nog altijd naar het aanbod van goederen, afgestemd op de vraag van de markt. Of dit nu pakjes boter, kristallen glazen of grote servers zijn.

Ik voeg er aan toe dat ik vind dat marketing onderdeel is van een ieder zijn baan en niet alleen van een afdeling of team. De uitvoering van de marketing (vaak communicatie-) activiteiten weer wel, dat is zelfs een specialisme. Maar de strategische bepaling welke producten we op welke markt gaan positioneren is een gemeenschappelijk doel en dus moet ook iedereen hier zijn steentje aan bijdragen.
Ik vertel dat ondanks deze wijsheden er,toch nog vaak gekeken wordt naar het marketingteam en de perceptie ‘dat zou marketing toch moeten doen’ niet helemaal verdwenen is.
Eric geeft een eerste tip en adviseert om dit soort teamleden niet te zien als los doel, maar als middel om een bepaalde doelgroep beter te leren kennen. En als er opmerkingen volgen als ‘dat zou marketing toch moeten weten’ ik dit kan herpakken door het team te laten weten dat ik hen wel nodig hebt om marketing te kunnen ‘doen’.

Mmm... het gesprek wordt meer een hoe-ga-je-met-collega’s-om les, dit heeft weinig met het vakgebied te maken, gaat er in me om. Eric leert me echter dat marketing juist over mensen gaat. ‘Je moet mensen goed kunnen interpreteren en kunnen 'lezen'. De theoretische kennis heb je uiteraard nodig, maar het allerbelangrijkste is inzicht in mensen hebben. Waarom zeggen mensen wat ze zeggen? Waarom zijn ze keihard als het gaat om kritiek geven? Waarom roepen mensen dit soort loze kreten?’
Mmm... denk ik weer ... dit hebben we niet geleerd tijdens de wekelijkse NIMA B les.

Mensen betrekken is de belangrijkste les uit deze eerste ontmoeting met mijn mentor. Interesse tonen in collega's die de markt kennen, doorvragen als het niet helemaal duidelijk is. Juist hierdoor zal die senioriteit vanzelf komen.
Ik krijg als huiswerk mee dat ik meer moet gaan vragen. Zodra de eerste keer iemand zegt 'dat zou marketing ...' dan ben ik er klaar voor. Ik vraag ze het hemd van het lijf!

Boost my Career Part I

Leerdam, vrijdagmiddag, 14:00 uur. Ik heb een afspraak met Eric van Arendonk, Register Marketeer en Marketing Manager Europa bij Libbey. Hij is vanaf vandaag officieel mijn mentor voor NIMA Career Booster.

Na onze kennismaking geeft Eric me een kleine rondleiding door de Libbey winkel en vertelt over de bedrijven Libbey en Royal Leerdam. Met een kopje koffie en na een korte tour door onze CV’s gaan we aan de slag.
Waarom ben je bij je huidige werkgever gaan werken? Wat verwachtte je toen je in dienst ging? Wat wil je uit dit programma halen? Waar loop je tegenaan? Duizend-en-één vragen worden op me afgevuurd én komen in me op: hoe ga ik om met collega's die altijd maar roepen: ‘dat moet marketing toch doen’? Waar haal ik de tijd vandaan om én bij te blijven in m'n vakgebied, m'n werk goed te doen en toch thuis ook alles draaiende te houden? En dan moet de belangrijkste vraag: hoe kan ik meer groeien in mijn rol? ook nog beantwoord worden.

‘Best prangende vragen die ik niet 1-2-3 kan beantwoorden,’ beaamt Eric, ‘maar daar gaan we aan werken de komende twee jaar.’
Wat ik in de tussentijd krijg, zijn tips. Tips die me moeten helpen om al die vragen te kunnen beantwoorden en om mij te laten groeien in mijn rol.
Het gesprek gaat de goede kant op, ik heb er zin in.