donderdag 28 juli 2011

Zwangerschapsmarketing


Vorige week was de herhaling van een aflevering van de Rekenkamer, een programma van de KRO. De uitzending ging over de kosten van een kind krijgen. Dus wat mensen uitgeven vanaf het moment dat ze weten dat ze in verwachting zijn, tot en met de geboorte. Een geweldige uitzending en zó herkenbaar! De totale kosten werden geschat op 5000 euro, en dat is inclusief kinderuitzet, kleding, boeken, cursussen, echo's, etc etc.

De zwangerschapseconomie is een markt waarin marketingmachines keihard aan het werk zijn. Dat is me ondertussen erg duidelijk geworden. Vanaf de eerste keer dat ik de overweldigende Prénatal inliep (en er bijna huilend uitliep vanwege de prijskaartjes) was me dat al duidelijk.

Er zijn gelukkig wat regels opgesteld over bijvoorbeeld promotie van de eerste zuigelingenvoeding (dat mag namelijk niet). Dus de marketeers zullen niet zeggen welk merk je in de eerste maand moet kopen om een zo goed en gezond mogelijk kind te krijgen. Maar zodra het station 'borstvoeding' en 'wieg' voorbij zijn, gaan alle remmen los! Nutricia gilt om aandacht in honderden advertenties, er zijn speciale matrasbeschermers die ervoor zorgen dat je baby door blijft ademen ook al draait 'ie (hoe?!) op z'n buik en vergeet de speciale flesjes tegen darmkrampjes en zeepsop zodat het kindje sneller in slaap valt niet!

Tijdens je zwangerschap worden dit soort berichten je oren om geschoten. Want, bijna dagelijks ontvang je emailnieuwsbrieven waar je bijna automatisch voor bent aangemeld. Pampers vertelt mij elke zwangerschapsweek wat ik kan verwachten, waar ik op moet letten qua voeding en wat me te wachten staat. Daarnaast vragen ze ook om de paar weken naar mijn mening en naar mijn koopgedrag. Frisia heeft een app waarin je zelfs babynamen kan opzoeken en uitzetlijstjes kan samenstellen.

Al die investeringen, wat zou dat nu opleveren? De Rekenkamer vertelde dat de Blije Doos van Prénatal 4 miljoen euro op jaarbasis kost (25,- euro per stuk x 160.000 stuks per jaar). En dat door de Blije Doos bijvoorbeeld het speentje Papa is the Best het bestverkochte speentje is! Hahaha, een sympathieke vorm van marketing bedrijven noemen ze dat.

And the winner is


En toen was de strijd alweer gestreden en is het gewone leven met zwangerschapsverlof in volle gang. Michael Blankert heeft uiteindelijk de titel Marketingtalent van het Jaar gewonnen. En terecht! Van de drie finalekandidaten had hij gewoon het leukste en beste verhaal.
Uiteraard baalde ik wel tijdens de finale. Daar had ik ook kunnen staan! Het scheelde uiteindelijk toch nog zo'n 100 stemmen.
Waar ik wel super trots op was, is dat de top 4 voor 85% van de stemmen heeft gezorgd. And that includes me... dus was al mijn harde werk niet voor niets geweest.

De dag van de finale werd ik trouwens geïnterviewd voor MarketingRSLT, de kwartaalbijlage van Tijdschrift voor Marketing voor de rubriek 'mijn beste campagne'. Interview mét photo shoot. Een erg leuke bezigheid tijdens m'n zwangerschapsverlof en zeer egostrelend... ;)

maandag 4 juli 2011

The count(down) has begun...


Het is nu toch bijna tijd... nog 1,5 uur en dan is de 'buzz ronde' voorbij. Deze #mumtobe gaat slapen, en morgenochtend zien of ik in de top drie ben geëindigd...

Afgelopen vrijdag had ik 753 stemmen... Wat een ongelofelijk aantal! Bij deze wil ik IEDEREEN bedanken voor het stemmen de afgelopen twee weken! Helaas kan ik (nog) niet achterhalen wie er allemaal hebben gestemd en kan ik ook niet iedereen persoonlijk bedanken. Maar, diegene die ik ken en die heel veel hebben gedaan zijn: @munnikie, @lindadeborst, @dewatersport, @chantaldelie, @silvieindevs, @byesther, @eeilander en @jpdebeer. Jullie wil ik in het bijzonder bedanken! Je kan veel doen via internet om stemmen te verkrijgen, maar daar red je het alleen niet mee. Je hebt JUIST familie, vrienden en collega's nodig die extra activiteiten ondernemen! Dus: MEGA BEDANKT!!

Om de balans op te maken, kijk ik terug naar twee enerverende weken met een hoop social media buzz... Ik hou van lijstjes maken, dus hierbij:


Het aantal keer dat #mtoty_arlette is gebruikt volgens:
- Google Alerts: 1.600
- Google Search: 1.650
- Linkedin: 123
- Hyves: 8

Een laatste grappige website die ik heb gevonden is hashtagify.me. Volgens deze site is de hashtag #mtoty_arlette 1,767,086 keer in 72,428,016 tweets voorgekomen. Yeah right!

Waar ik zeker trots op ben zijn mijn blogs die flink bezocht en gelezen zijn:
- Mijn blog op Molblog.nl is 27.223 keer (!) bekeken, 22 keer geTweet en 7 keer geShared.
- Mijn tweede blog op Molblog.nl is 12.950 keer bekeken
- Mijn website dejongemarketeer.blogspot.com is in totaal 266 keer bezocht de afgelopen maand

Conclusie: bloggen vond ik al te gek, daar ga ik zeker door!

vrijdag 1 juli 2011

I like/tweet/retweet/share you!


Nu we beland zijn in de laatste paar dagen van de 'buzz ronde', ben ik steeds meer benieuwd hoeveel stemmen ik heb vergaard voor mijn nominatie van Marketing Talent van het Jaar. De bedoeling in deze ronde was om zoveel mogelijk stemmen te vergaren door middel van een facebook-like, een tweet this van mijn eigen pagina, of als iemand mijn persoonlijke hashtag #mtoty_arlette gebruikt op andere websites.

Op 4 juli, 12u ’s avonds, gaat de stemronde dicht en gaan de drie personen die bovenaan staan door. Ik moet dus in die top drie blijven om kans te maken op die titel.

Afgelopen maandag werd de tussenstand bekend gemaakt op Molblog.nl. Het bleek dat de vier die bovenaan de lijst staan helemaal niet zoveel stemmen van elkaar verschilden. Dit verklaarde ook de steeds wisselende top 3.

Afgelopen week ben ik druk bezig geweest om nog meer stemmen te vergaren om maar in die top drie te blijven. De ene dag lukte dat, de andere dag niet.
Sinds gisteren, na het uitspelen van mijn troef, sta ik weer in de top drie!

Nu, een paar dagen voor het einde, ben ik erg benieuwd hoe de stemmen geteld worden, want ieder Facebook/Twitter account kan maar 1x stemmen, 100 retweets van dezelfde persoon tellen dus niet.

Er zijn diverse tools te vinden op internet, maar geen van alle geeft één score aan. Ik zet ze op 'n rijtje om mijn kansen in te schatten.

Als je de website opent in Internet Explorer geeft 'ie het aantal keer door dat iemand op de 'like' knop heeft gedrukt. In mijn geval 312 personen (op 1 juli, om 09:05 uur), ten opzichte van mijn 'concurrenten' sta ik bovenaan. Op facebook.com/insights kun je zien hoeveel bezoekers jouw facebook fanpagina heeft. Helaas heb ik dit niet, dus kan ik hier niets mee. De Twitter zoekfunctie geeft een mega lange lijst van alle keren dat de hashtag #mtoty_arlette is gebruikt. Helaas kan ik hier niet de unieke tweets uithalen. Hashtag.org geeft de laatste tweets aan (net als Twitter). Trendistic.com maakt een grafiek, maar helaas niet voor #mtoty_arlette. Wel voor #MTOTY. Bizar? Google Alerts geeft aan ongeveer 1.230 resultaten. Google zelf geeft aan ongeveer 1.250 resultaten. Linkedin - geeft aan dat 72 keer mijn hashtag is gebruikt. Wetende dat Hyves niet zo populair meer is blijkt ook wel uit de score. Hier is de hashtag maar 7 keer gebruikt. Mijn blog op Molblog.nl is 26.732 keer (!) bekeken, 22 keer geTweet en 7 keer geShared. Mijn meest populaire blog op dejongemarketeer.blogspot.com is totaal 63 keer bezocht.

Ik kan geen andere platformen bedenken die de organisatie zou kunnen controleren en weet dat ze ook op originaliteit gaan beoordelen. Dus hoe je de stemmen hebt gekregen. Dus ga ik op zoek naar tools die mij kunnen helpen om beter inzicht te krijgen in de kwalitatieve data. Don't we all want that?
Floor Drees presenteerde in maart op het Personal Branding event wat mijn bestuur had georganiseerd. Zij helpt me met haar website Wat vind ik van jou? door de verschillende tools. Eén valt me op. about.me blijkt een website die kijkt hoeveel invloed je hebt op andere social media gebruikers. Dit komt het dichtsbij mij onderzoeksvraag. Als ik al mijn social media accounts heb gekoppeld aan dit platform zegt de website opgewekt = @arletretteketet is a Networker - You know how to connect to the right people and share what's important to your audience. You generously share your network to help your followers. You have a high level of engagement and an influential audience. Klinkt goed! Het platform geeft zelfs scores aan.

Klout Score - 43
True Reach - 70
Amplification - 22
Network - 51

Maar wat het allemaal betekent...?

De tools helpen me dus ook niet echt. Ik maak daarom maar een overzicht van alle activiteiten die ik tot nu toe heb gedaan om stemmen te vergaren.

- Blogs op dejongemarketeer.blogspot.com
- Blog op Molblog.nl
- Twitter berichten
- Facebook berichten
- E-mails
- ...
- ...

De rest publiceer ik pas na zondagnacht 12 uur... ;) Je weet nooit welke tool achter mijn promotiestrategie komt!

maandag 27 juni 2011

Heel eerlijk...


OK, heel eerlijk gezegd ben ik niet blij. Ik ben op zaterdag van de derde plek 'gestoten' en stond het hele weekend op de vierde plek. Not my place to be zeg maar...
Vandaag was er een lichtje aan de horizon en stond ik een paar uur weer in de top drie. Maar helaas, de concurrentie is sterk - sinds vanavond ben ik weer een plaatsje naar beneden geschoven (en is zelfs de samenstelling van de top drie veranderd).

Dus, zit ik op maandagavond, zo'n 40 graden op onze zolder, achter m'n PC. Ik kan het echt niet hebben!

Volgende week lach ik hierom - hopelijk niet met kiespijn. Aan zo'n wedstrijd meedoen is erg goed voor je bloeddruk, ook al moet ik daar nu een beetje op letten. Het geeft me tenminste wel het bewijs dat ik vre-se-lijk ambitieus ben en niet tegen (mogelijk) verliezen kan. Hopelijk zijn dit goede eigenschappen om als goede marketeer gezien te worden...?!

Maar voor nu, heel eerlijk gezegd, denk ik niet aan volgende week, maar hoop ik dat ik kan slapen vannacht.

dinsdag 21 juni 2011

Arlette for president

Congratulations, you are currently in the running towards becoming Netherlands next Marketing Talent of the Year - wat klinkt dat gaaf! Had ik altijd al een keer willen zeggen.

Dag twee van de 'buzz ronde' is begonnen. En gezien mijn zwangerschapsverlof houdt niets me meer tegen. Ik maak m'n promotieplan af en ga aan de slag. Een blog op molblog.nl staat op m'n lijstje, maar dan natuurlijk eerst een blog op m'n eigen site.
Mails naar familie, vrienden - die staan al klaar. Evt Google Adds inzetten? Wel leuk om een keer uit te proberen. Een persbericht voor de lokale pers heb ik al geschreven in m'n hoofd.

Uiteraard denk ik terug aan vorig jaar. Ook toen was m'n energielevel niet te stuiten. Als team van 8 zouden we in juni meedoen met Alpe d'HuZes. We zouden in plaats van de vereiste 30.000 euro wel 40.000 euro bij elkaar halen voor de stichting Alpe d'HuZes. Naast het trainen voor de berg (iedereen beloofde minstens 2x naar boven te fietsen en sommigen zelfs 5 a 6 keer!) was promotie maken net zo belangrijk.

In de blog van mede-marketeer Lysette heeft ze het vanmorgen over samenwerken. Ook tijdens Alpe d'HuZes hebben we moeten samenwerken. We hebben werkelijk waar alles uit de kast getrokken. Persberichten, blogs, meedoen aan LINGO, presentaties in de bedrijfskantines, flyers, t-shirts, sponsors werven, een spinning marathon en een heus eigen benefietconcert. Alles mocht en alles kon. Zelfs op zondagochtend op de rommeltjesmarkt staan - het kon ons echt niet deren.

Op 3 juni 2010 sluiten we een jaar Alpe d'HuZes af met de hele dag afzien op de fiets (als team zijn we 29x naar boven gefietst), maar ook met het streefbedrag: 40.000 euro!
Vol trots kijk ik hier op terug.

Dit jaar heb ik twee uitdagingen: moeder worden en de titel om Marketingtalent van het Jaar winnen...

maandag 20 juni 2011

Marketingtalent


In oktober werd ik gefilmd voor mijn nominatie als Marketingtalent van het Jaar.
In december kwam de website op internet.
In februari dronken we een borrel met de organisatie en wat mede deelnemers.
Vorige week kregen we de briefing over de eindronde en de website.

Vandaag, 20 juni is de website live gegaan en kan de wedstrijd écht beginnen! Wie is het meest creatief en wie krijgt daardoor de meeste 'likes' en 'tweets'. Ja, social media moet worden ingezet, hoewel de organisatie ook graag ziet dat we andere media gebruiken.

Dus, daar zit ik dan, maandag 20 juni, na te denken over mijn promotiestrategie voor de komende twee weken.
Ga ik een persbericht schrijven?
Sowieso een blog op deze website, Twitteren en Facebook-en... En hoe houd ik de spanningsboog de komende twee weken strak? Gaan mensen me niet irritant vinden?

Met mijn ervaring van vorig jaar (als team 40.000 euro opgehaald voor de Stichting Alpe d'HuZes, waarvan er 11.000 euro door mij werd opgehaald) gaat hier zeker bij helpen. Hopelijk het feit dat ik de enige business-to-business marketeer ben ook. Ik neem het op tegen marketeers die grote bekende namen op hun visitekaartje hebben staan...

Will keep you posted!
Voor nu: graag #mtoty_arlette achter elke tweet!!

dinsdag 15 februari 2011

Nee leren zeggen

We zitten weer in Leerdam - mijn mentor Eric en ik. Omdat ik op vakantie was tijdens de NIMA Career Booster workshop in december, doen we het samen dunnetjes over. Eric vertelt hoe succesvol de workshop was. Ruud Frambach, bekend van het boek 'Marketing aan de Top' presenteerde en Eric biedt aan om het boek samen te evalueren zodra ik 'm heb gelezen. Huiswerk dus!

Hij vraagt hoe het gaat en hoe het met zijn tips is gegaan.
Ik kan gelukkig positief antwoorden - het huiswerk van de vorige keer (collega's vragen stellen om ze meer te betrekken bij projecten en de opmerking 'dat zou marketing toch...' daardoor vermijden) heeft goed uitgepakt. Ik merkte dat door doorvragen je 1. meer interesse toont bij collega's en 2. gewoon veel meer te weten komt. Vooral over de achterliggende gedachtes, wensen, doelgroepen en zelfs politieke redenen. Het klinkt zo simpel, maar dat is het vaak niet.

Een tweede punt waar ik tegen aan loop, vertel ik Eric, is het moeilijk 'nee' kunnen zeggen. (Wie herkent dit niet?!) Ik heb er overigens niet ineens last van, nee, al zo'n tien jaar, sinds ik naar 't HBO ging en gedwongen werd met andere mensen samen te werken. En ik weet ook al tien jaar dat deze 'slechte' eigenschap me niet helpt en ik er aan moet werken.
"Heel herkenbaar" zegt Eric en probeert me uit te leggen waarom 'nee' zeggen zo verdomd moeilijk is. "Nee leren zeggen heeft alles te maken met het managen van verwachtingen. Het woord 'nee' brengt namelijk emoties met zich mee, mensen vinden het woord niet leuk om te horen. Ga maar na: dezelfde collega's zijn vaak enthousiast over hun eigen plan/project/idee en jij zal dat met zo'n klein woordje teniet doen. Goed 'nee' zeggen doe je alleen met feiten, besluit hij."

Een week na het gesprek ontstaat er een situatie waar ik mijn nieuwe inzicht meteen in de praktijk kan brengen. Een collega heeft een wild idee en vindt dat zijn idee heel belangrijk is voor het product dat hij verkoopt. Of ik budget wil reserveren en wil zorgen dat het idee tot stand komt. Om meerdere redenen is het antwoord 'nee', maar ik zeg het niet meteen, omdat ik weet dat ik hem dan direct op zijn emoties aanspreek en dat wil ik niet. Ik vraag hem eerst waar deze wens vandaan komt, of hij onderzoek heeft gedaan naar de behoefte en vooral of dit idee aansluit bij de prioriteiten van zijn manager. "Nee.." is het antwoord en mijn collega weet niet zo goed wat hij moet antwoorden. Samen komen we niet verder, omdat hij niet gewend is dat zijn geweldige plan niet meteen wordt omarmd. We sluiten het gesprek af met de opdracht dat hij eerst verder onderzoek pleegt, alvorens marketing dit wilde idee gaat omarmen. Ik ben trots op mezelf - een maand geleden zou dit gesprek een ander wending hebben gekregen.

maandag 8 november 2010

Boost my Career Part II

Eric haalt uit naar misvattingen die er zijn over het vak marketing. Ook hij vindt dat marketing te vaak gezien wordt als ‘last level of the food chain’, ‘het evenementenclubje’ of de ‘dm machine’. Market-getting blijft de basis voor marketing. De term verwijst nog altijd naar het aanbod van goederen, afgestemd op de vraag van de markt. Of dit nu pakjes boter, kristallen glazen of grote servers zijn.

Ik voeg er aan toe dat ik vind dat marketing onderdeel is van een ieder zijn baan en niet alleen van een afdeling of team. De uitvoering van de marketing (vaak communicatie-) activiteiten weer wel, dat is zelfs een specialisme. Maar de strategische bepaling welke producten we op welke markt gaan positioneren is een gemeenschappelijk doel en dus moet ook iedereen hier zijn steentje aan bijdragen.
Ik vertel dat ondanks deze wijsheden er,toch nog vaak gekeken wordt naar het marketingteam en de perceptie ‘dat zou marketing toch moeten doen’ niet helemaal verdwenen is.
Eric geeft een eerste tip en adviseert om dit soort teamleden niet te zien als los doel, maar als middel om een bepaalde doelgroep beter te leren kennen. En als er opmerkingen volgen als ‘dat zou marketing toch moeten weten’ ik dit kan herpakken door het team te laten weten dat ik hen wel nodig hebt om marketing te kunnen ‘doen’.

Mmm... het gesprek wordt meer een hoe-ga-je-met-collega’s-om les, dit heeft weinig met het vakgebied te maken, gaat er in me om. Eric leert me echter dat marketing juist over mensen gaat. ‘Je moet mensen goed kunnen interpreteren en kunnen 'lezen'. De theoretische kennis heb je uiteraard nodig, maar het allerbelangrijkste is inzicht in mensen hebben. Waarom zeggen mensen wat ze zeggen? Waarom zijn ze keihard als het gaat om kritiek geven? Waarom roepen mensen dit soort loze kreten?’
Mmm... denk ik weer ... dit hebben we niet geleerd tijdens de wekelijkse NIMA B les.

Mensen betrekken is de belangrijkste les uit deze eerste ontmoeting met mijn mentor. Interesse tonen in collega's die de markt kennen, doorvragen als het niet helemaal duidelijk is. Juist hierdoor zal die senioriteit vanzelf komen.
Ik krijg als huiswerk mee dat ik meer moet gaan vragen. Zodra de eerste keer iemand zegt 'dat zou marketing ...' dan ben ik er klaar voor. Ik vraag ze het hemd van het lijf!

Boost my Career Part I

Leerdam, vrijdagmiddag, 14:00 uur. Ik heb een afspraak met Eric van Arendonk, Register Marketeer en Marketing Manager Europa bij Libbey. Hij is vanaf vandaag officieel mijn mentor voor NIMA Career Booster.

Na onze kennismaking geeft Eric me een kleine rondleiding door de Libbey winkel en vertelt over de bedrijven Libbey en Royal Leerdam. Met een kopje koffie en na een korte tour door onze CV’s gaan we aan de slag.
Waarom ben je bij je huidige werkgever gaan werken? Wat verwachtte je toen je in dienst ging? Wat wil je uit dit programma halen? Waar loop je tegenaan? Duizend-en-één vragen worden op me afgevuurd én komen in me op: hoe ga ik om met collega's die altijd maar roepen: ‘dat moet marketing toch doen’? Waar haal ik de tijd vandaan om én bij te blijven in m'n vakgebied, m'n werk goed te doen en toch thuis ook alles draaiende te houden? En dan moet de belangrijkste vraag: hoe kan ik meer groeien in mijn rol? ook nog beantwoord worden.

‘Best prangende vragen die ik niet 1-2-3 kan beantwoorden,’ beaamt Eric, ‘maar daar gaan we aan werken de komende twee jaar.’
Wat ik in de tussentijd krijg, zijn tips. Tips die me moeten helpen om al die vragen te kunnen beantwoorden en om mij te laten groeien in mijn rol.
Het gesprek gaat de goede kant op, ik heb er zin in.

dinsdag 26 oktober 2010

Leuk werk

Vandaag is zo'n dag dat ik echt blij ben met m'n werk. De dag begon vroeg met een conference call met het management team van een productgroep. Ik vertelde dat de database analyse in volle gang is en de totale analyse in december gepresenteerd gaat worden. Daarna heb ik de abonneelijst ge-update van het relatiemagazine dat ik maak. Ook dit soort taken horen er nu eenmaal bij. Vanmiddag hebben we een vergadering over het 2011 plan en vanavond komt het NIMA Young Professionals bestuur weer bij elkaar. Tristan en ik hebben goede vooruitgang geboekt met het online plan. En we kunnen zelfs onze eigen blog presenteren! Dagen als dit moet ik koesteren, want vandaag besef ik dat ik een ontzettend leuke baan heb. Zeer afwisselend en met een goed netwerk om me heen. Vaak, eigenlijk te vaak, ben je bevangen door de waan van de dag. Waarom lukt dat ene project nou niet en waar-o-waar vind ik de tijd om die teksten te schrijven.
Soms is de oplossing nabij: gewoon doen. Dan maar een iets langere werkdag, maar wel gerust in je bedje liggen.

Tijdens mijn studie wilde ik graag zo'n baan - veel lol, variatie, verschillende team, projecten en vooral verantwoordelijkheid. Al snel heb ik geleerd dat verantwoordelijkheid niet vanzelfsprekend is, dat moet je nemen. Variatie en lol hebben in je werk komt ook niet aanwaaien - dit komt bij jezelf vandaan. Als je je maar ambitieus opstelt, en hard werkt.

Na zo'n lange dag ben ik overgens uitgeblust en verlang ik naar een 'gewone' job. Maar vaak na een nachtje slapen begint het proces van voor af aan. En ergens, midden op de dag, ben ik weer helemaal happy.

donderdag 14 oktober 2010

Filmploeg

Voor me zitten twee mannen - een interviewer en een cameraman. Heel sneaky stellen ze me op mijn gemak door naar mijn werk en goede doelenactie van afgelopen jaar te vragen. Het interview voor mijn nominatie voor Marketingtalent van het Jaar vindt plaats en ik vind het eng. Uiteraard heb ik me voorbereid, maar de enthousiaste creatieve marketeer uitstralen met een camera voor je neus... blijft spannend!

Vragen als "Wat is je beste marketingactie tot nu toe?" en "Wie is jouw grote marketingvoorbeeld?" krijg ik op me afgevuurd. De antwoorden komen er vloeiend uit. Nu maar hopen dat het ook zo over komt op de aanschouwer.

Na 30 minuten is het interview voorbij. Ik heb kort en krachtig de antwoorden gegeven en de mannen waren enthousiast. In december zal het interview geplaatst worden in Tijdschrift voor de Marketing en daarnaast zal het filmpje op hun website te zien zijn.

's Avonds - in m'n bed - besef ik dat ik misschien toch andere dingen had moeten zeggen en dat ik me toch beter had moeten voorbereiden. De twijfel slaat toe, maar ik bedenk me ook meteen dat ik dit vaker heb gehad. Elke keer als er wat spannends gebeurt, twijfel ik aan mezelf. Puur omdat ik het goed wil doen. Misschien is dit juist een sterke eigenschap voor een aanstormend marketingtalent (praat ik mezelf aan). Het gepieker gaat nog een tijdje door, maar uiteindelijk val ik in slaap. De volgende dag straal ik en vertel ik enthousiast over het interview aan m'n collega's. Alle twijfels zijn weg - nu maar hopen dat de reacties in december net zo enthousiast zijn als die van vandaag.

zaterdag 9 oktober 2010

Boost mijn career

Eindelijk zijn alle velden ingevuld. Bij elke vraag waar stond 'geef drie redenen' is het me gelukt: er staan drie redenen waarom ik dit en waarom ik dat. Ook de functieomschrijving is done.
Al weken zat het invulformulier in mijn inbox op me te wachten. "Vul me in! Het is goed voor je! Vul me in!" Maar door de waan van de dag kwam het er maar niet van. Hoe doen andere mensen dit?

Ik lees nog één keer door het hele verhaal. De drie dingen die ik wil kunnen na het tweejarig programma: Betere balans werk&privé; Assertiever worden en delegeren ('nee' leren zeggen); Meer senioriteit uitstralen. Klinkt goed toch? Het zou mooi zijn als een programma mij dat gaat leren, dat ik het ineens 'kan' na twee jaar. Nou, we zullen het meemaken, gemakkelijk zal het niet gaan.

woensdag 6 oktober 2010

Ik, marketingtalent?

Ik krijg een mail van het 'Tijdschrift voor Marketing'. Ze organiseren de Marketing Talent of the Year verkiezing. Tien maanden lang gaan ze tien marketingtalenten onder de 30 jaar interviewen. Of ik ook geïnterviewd wil worden.

Nou, daar hoef ik niet lang over na te denken. Ja natuurlijk!
Een ontzettende eer en hartstikke leuk dat ik hiervoor gevraagd word (bedankt Linda!). De twijfel slaat meteen toe - ben ik een aanstormend marketingtalent? Moi? Wow, het klinkt wel!
De ambitie is er, maar door de waan van de dag vergeet je toch vaak verder te denken en vooral: aan jezelf te denken.

We gaan het meemaken, want ik meld me aan.